We zijn in Nieuw Zeeland !! - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van Riet en Roel Bosch - WaarBenJij.nu We zijn in Nieuw Zeeland !! - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van Riet en Roel Bosch - WaarBenJij.nu

We zijn in Nieuw Zeeland !!

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Riet en Roel

16 Februari 2017 | Nieuw Zeeland, Akaroa

Ook de tweede vlucht heeft ons goede nachtrust gegeven. Het publiek was rustiger dan op de eerste vlucht. We hebben de maan gezien. Alleen wel op zijn kop ten opzichte van bij ons! En de zon draait de andere kant op, niet via het zuiden maar via het noorden. Dus best even raar!

Door vertraging in HongKong waren we ook te laat in Auckland, geland om kwart voor acht. Toen kregen we een hele rits controles. Eerst de immigration voor een stempel. En de controle van een kaart met vele vragen, die we vooraf moesten invullen. Een enorme rij, dus dat duurde wel 25 minuten voor we aan de beurt waren. Toen de koffers ophalen en weer naar een tweede immigration officer voor een check op "verboden" spullen. Zoals wandelschoenen, die niet schoon zijn. Op zijn vraag of we er thuis mee door de bergen gelopen hadden, heb ik geantwoord dat wij die niet in Nederland hebben. Daarop moest de goede man hard lachen. Toen ik hem verzekerde, dat we ze goed schoongewassen hadden omdat we "gewaarschuwd" waren, kregen we de benodigde kruisen op het papier. Toen moest alles nog even door de scanner voor de zekerheid. Bij ons was het in orde, maar we hadden wel te doen met een paar jonge Chinese vrouwen, die een hele koffer met etenswaar hadden meegenomen.... En dat is verboden in Nieuw Zeeland: ze willen geen vreemde ziekten het land binnen hebben.

Daarna zijn we even gaan lopen naar de terminal voor de binnenlandse vlucht. Wel wat frisse lucht opgesnoven, maar het regende wel in Auckland... Twee uurtjes later stonden we in Christchurch, 22 graden en in de zon. Nadat we de auto hebben opgehaald zijn we naar de eerste bestemming, Akaroa, gereden. Hier werden we allerhartelijkst ontvangen door onze gastvrouw. We verblijven in een klein, oud Frans huisje, dat ze bijzonder mooi gerestaureerd hebben.

Al met al, moe, maar heel voldaan zitten we in Nieuw Zeeland. Eerlijk gezegd geeft de rit op deze eerste dag ons ook wat gevoelens van Ierland. En het stadje zelf ademt een Franse sfeer uit. Zelfs de straten klinken Frans, maar dat komt ook vooral doordat ze overal "Rue" voorgezet hebben. Vanavond gaan we maar bijtijds naar bed om een hele goede nachtrust te hebben. Van het tijdsverschil van 12 uur hebben we eigenlijk geen last, maar de vermoeidheid speelt wel een rol.

we hebben ook wat foto's gemaakt. Als het lukt zullen we die ook plaatsen.

groetjes,
Riet en Roel

• 16 Februari 2017 - 07:26

Ellen:

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen! Hebben jullie geen last van de bosbrand om christchurch heen? Op het nieuws hoorden we dat bewoners uit christchurch zijn geevacueerd!

Hopelijk is dit voor jullie niet het geval, eerst maar even tot rust komen, bijkomen van die lange reis!!

Liefs, Ellen

• 16 Februari 2017 - 08:47

Tinie:

Leuk om jullie zo te volgen! Wat een schattig huisje hebben jullie daar! Ik ga gauw verder met het lezen van jullie laatste verslag tot nu toe.
    groet, Tinie

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Akaroa

Onze droomreis naar Nieuw Zeeland

Wij gaan een rondreis maken door Nieuw Zeeland. We vliegen vanuit Düsseldorf via HongKong naar Auckland in Nieuw Zeeland. We beginnen op het zuidereiland, dus vliegen we nog door van Auckland naar Christchurch. Vanaf Christchurch reizen we met de auto naar Akaroa, Twizel, Te Anau en Fiordland Manapouri. We maken een tweedaagse boottocht door het fjordengebied van Nieuw Zeeland. Vervolgens reizen we via Wanaka en Bruce Bay naar Greymouth. Daar pakken we de Tranz Alpine, een trein met panoramarijtuigen, naar Christchurch.

We blijven even in Christchurch om de stad te bezoeken waar onze zoon Martijn in 2009 zijn stage heeft gedaan. We reizen door naar Kaikoura. Hier staan excursies naar walvissen en dolfijnen op het programma. Dit gebied is in november 2016 door een aardbeving getroffen. Daarbij is o.a. de zeebodem meer dan 2 meter omhoog gekomen! Of de excursies doorgang kunnen vinden is nog onzeker. De haven is nu slechts bij hoogtij bereikbaar voor kleinere schepen.

De hoofdweg ten noorden van Kaikoura is geblokkeerd door vele aardverschuivingen. We moeten een grote omweg maken om in Picton te komen, waar de veerboot vertrekt. Daarom hebben we onderweg een overnachting in Murchison (in de bergen).

Vanuit Picton varen we met de veerboot over naar het Noordereiland naar Wellington. We kunnen even in deze hoofdstad van Nieuw Zeeland rondkijken. Vandaar gaan we naar Kapiti Island, een natuurreservaat, waar we een dag en nacht te gast zijn bij de Maori's.

Dan gaan we naar de laatste 3 bestemmingen van onze reis: Okakune, Taupo en Whitianga. Als de reis er op zit vliegen we vanuit Auckland via HongKong weer terug naar Düsseldorf.