IJs en sneeuw - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Riet en Roel Bosch - WaarBenJij.nu IJs en sneeuw - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Riet en Roel Bosch - WaarBenJij.nu

IJs en sneeuw

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Riet en Roel

28 Februari 2017 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Lieve familie en vrienden!

Wij lezen met veel aandacht jullie reacties op onze belevenissen in Nieuw Zeeland. We zijn pas 2 weken op pad, maar het lijkt al een eeuwigheid, zo veel indrukken doen we op. Natuurlijk horen we ook af en toe wel eens wat uit Nederland. Over de politiek, het voetbal, het grootste drugslab van Nederland, de storm, de kou. En dan zitten wij hier in de hoogzomer! Niet dat we tropische temperaturen hebben – daarvoor is het een eiland in de hele grote oceaan – maar met zo rond de 20 – 22 graden aan de kust en 25 graden aan de oostkant van de bergen is het goed toeven.

Toch leven we wel een beetje met jullie mee. We willen toch nog even het gevoel van ijs en sneeuw hebben. Nu hadden we in ons programma een treinreis met de Tranz Alpin gepland. Dat is een treinreis door de Nieuw Zeelandse Alpen met panorama rijtuigen. Zeg maar zoals je op de TV bij Rail Away ziet met de Glacier Express in Zwitserland. Onze treinreis is geannuleerd. Door een bosbrand begin februari zijn de kabels van de beveiliging en een houten brug dusdanig beschadigd dat er 2 maanden geen treinverkeer mogelijk is.

We zitten hier vlak bij de Fox Gletsjer en de Franz Jozef Gletsjer, de twee grootsten van Nieuw Zeeland. Dus hebben wij de stoute schoenen aangetrokken en ons aangemeld voor een helicoptervlucht naar deze gletsjers. Het was een spectaculaire vlucht, zo door de dalen, over de gletsjer en daar hoog boven over de bergtoppen die boven de 3.500 meter liggen. We zijn ook om Mount Cook heen gevlogen, de hoogste berg van Nieuw Zeeland met 3.724 meter. Daar achter ligt Lake Pukaki en Twizel, waar we een week geleden waren. Toen hebben we de foto’s van de andere kant over het meer genomen.

Na een rondje om de bergtoppen gevlogen te hebben gingen we weer terug naar de Fox Glacier waar de helicopter op de gletsjer werd neergezet. Iedereen moest er uit. Heel vreemd, zo hoog, op het ijs en in de sneeuw en helemaal niet koud.

We hebben een kleine 80 foto’s en 4 filmpjes gemaakt. Geen een plaatje is hetzelfde. Het was zo mooi, dat is met geen woorden te beschrijven. Voor ons is elke dag weer een dag waarin een stukje van onze droomreis waargemaakt wordt.

Morgen gaan we naar de volgende bestemming: een huisje in de middle of nowhere aan zee. We vermoeden dat we daar zonder communicatie zitten. Vrijdag gaan we de rit door de Alpen maken, niet per trein – helaas – maar met de auto. Dan komen we weer in Christchurch, waar we hopen iets van de stad en van de grote aardbeving uit 2011 mee te krijgen.

• 28 Februari 2017 - 09:14

Carin:

Wat een ervaring zo'n helicoptervluch!
    Fantastisch.!!
    Jammer van de treinreis, maar dit zullen jullie nooit vergeten!
    Het is een reis met superlatieven! Fijn dat met foto's en film straks thuis alles kan na beleefd worden! Veel plezier en we kijken naar de volgende mail uit!

• 28 Februari 2017 - 10:29

Ellen:

WoW!! Wat lees ik nu?! Helikoptervlucht ?! Zijn dit mijn ouders
    Haha, niet alleen twee weken die een eeuwigheid lijken, ook jullie 2e jeugd is gestart! Verjongingskuur

• 28 Februari 2017 - 14:43

Jan Van Hooff:

Riet & Roel volgens mij hebben jullie de vakantie van je leven, bijzonder mooie foto's en goed omschreven wat jullie mee maken lijkt wel of ik een boek aan het lezen ben benieuwd wat er nog komen gaat. Groetjes uit Heeze.

• 01 Maart 2017 - 23:43

Martijn:

Wat ontzettend cool. Ik zag jullie stoute schoenen op de foto, die trek je nu zeker vaker aan! Heel leuk dat jullie er zo'n avontuur beleven. Het is inderdaad veel in een eigenlijk korte tijd. We moeten ons best doen om het allemaal bij te houden :) ben benieuwd naar jullie volgendeiddlrvof nowhere Experience. Genietze!

• 02 Maart 2017 - 14:54

Ton :

Wat leuk om jullie verslagen iedere keer te lezen en de foto's te zien en natuurlijk ook alle reactie's van jullie volgers. Jullie verder heel veel plezier, groet Ton en Yvonne

• 03 Maart 2017 - 18:11

Tinie:

Hallo Riet en Roel,
    Ik herken hierin ook de verhalen van Jaron. Hij heeft ook die heli-vlucht gemaakt en ook nog geklauterd over de gletscher. Mooi hoor! Jullie genieten maar vooral lekker door!
    groet,
    TInie

• 05 Maart 2017 - 08:32

Susanna:

Hallo reizigers
    Even gauw een berichtje, ik geniet van jullie verhalen en foto's - wat een prachtig avontuur zeg, maar de helicopter flight is echt een topper, geniet maar lekker hoor.
    ik kijk elke paar dagen en hou jullie in de gaten hoor :)

p.s. schrijven gaat niet zo good want de spellchecker veranderd elk woord in een Engels woord
    Greeted ( ook van Ernie,) vanuit Castlebar Susanna

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Onze droomreis naar Nieuw Zeeland

Wij gaan een rondreis maken door Nieuw Zeeland. We vliegen vanuit Düsseldorf via HongKong naar Auckland in Nieuw Zeeland. We beginnen op het zuidereiland, dus vliegen we nog door van Auckland naar Christchurch. Vanaf Christchurch reizen we met de auto naar Akaroa, Twizel, Te Anau en Fiordland Manapouri. We maken een tweedaagse boottocht door het fjordengebied van Nieuw Zeeland. Vervolgens reizen we via Wanaka en Bruce Bay naar Greymouth. Daar pakken we de Tranz Alpine, een trein met panoramarijtuigen, naar Christchurch.

We blijven even in Christchurch om de stad te bezoeken waar onze zoon Martijn in 2009 zijn stage heeft gedaan. We reizen door naar Kaikoura. Hier staan excursies naar walvissen en dolfijnen op het programma. Dit gebied is in november 2016 door een aardbeving getroffen. Daarbij is o.a. de zeebodem meer dan 2 meter omhoog gekomen! Of de excursies doorgang kunnen vinden is nog onzeker. De haven is nu slechts bij hoogtij bereikbaar voor kleinere schepen.

De hoofdweg ten noorden van Kaikoura is geblokkeerd door vele aardverschuivingen. We moeten een grote omweg maken om in Picton te komen, waar de veerboot vertrekt. Daarom hebben we onderweg een overnachting in Murchison (in de bergen).

Vanuit Picton varen we met de veerboot over naar het Noordereiland naar Wellington. We kunnen even in deze hoofdstad van Nieuw Zeeland rondkijken. Vandaar gaan we naar Kapiti Island, een natuurreservaat, waar we een dag en nacht te gast zijn bij de Maori's.

Dan gaan we naar de laatste 3 bestemmingen van onze reis: Okakune, Taupo en Whitianga. Als de reis er op zit vliegen we vanuit Auckland via HongKong weer terug naar Düsseldorf.