Maori en geisers - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Riet en Roel Bosch - WaarBenJij.nu Maori en geisers - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Riet en Roel Bosch - WaarBenJij.nu

Maori en geisers

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Riet en Roel

14 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Rotorua

We hebben onze kennismaking met de Maori op Kapiti Island helaas moeten missen, maar we kregen de mogelijkheid om toch iets van die cultuur te proeven. In Rotorua is nog zo'n gebied van de Maori.

Het was goed weer dus zijn we er op uitgetrokken. Het was een uurtje rijden door een mooi en erg afwisselend landschap. We reden niet alleen door bossen maar ook door een gebied met veel landbouw en veeteelt: schapen en koeien, die vaak in dezelfde wei grazen. Op een gegeven moment liep er parallel langs de weg een zandpad. Even verderop leek er wel een wandeltocht aan te komen. Het was een enorme rij koeien, geschat zo’n 200 stuks (gemiddeld in de wei), die ogenschijnlijk zelfstandig naar hun wei liepen. Helemaal aan het eind reed een boer met een witte helm op een brommer achter de kudde aan. Toen we ’s middags terug reden, zagen we ineens diezelfde boer rijden, maar zonder koeien. Even verderop kwam de hele kudde weer aanlopen. Een bijzonder gezicht, waar we helaas geen foto van konden nemen omdat we geen mogelijkheid was op te stoppen.

In Rotorua aangekomen gingen we naar Te Puia, het museum. We kwamen bij de zijingang van de parkeerplaats. Daar was een klein kantoor waar je ook een dagpas kon kopen. Dan hoef je niet in de rij bij de grote kassa. Een alleraardigste Maori mevrouw heette ons van harte welkom. Ze had maar twee vragen nodig om te weten te komen waar je vandaan komt. Europa? (anders is het USA), Duitsland (anders is het Nederland, want sinds het Engelse Pond in 2009 en ook vorig jaar flink gekelderd is komen de Britten niet meer). Omdat we haar eerste klanten vandaag waren, kregen we spontaan 30% korting op de entree prijs! Plus een handleiding in het Nederlands.

We waren op tijd voor de traditionele begroeting, de Haka. De chief voerde de ceremonie uit, die door een Amerikaan namens de bezoekers werd beantwoord. Daarna mochten we naar binnen in het gemeenschapshuis waar diverse zang en krijgsdansen werden opgevoerd. Erg leuk om het een keer mee te maken.

Daarna zijn we gaan rondlopen over het terrein. We hebben een Maori dorp bezocht en ook een gebouw waar een nacht werd gesimuleerd in een regenwoud. Daar liepen een paar kiwi rond, dus we hebben die vogels ook in het echt gezien. Erg leuk.

Verderop waren diverse geisers. Ze spuiten van tijd tot tijd hele waterstralen gloeiend heet water omhoog. Aanvankelijk leek het maar wat water te borrelen van nog geen meter hoog, maar ineens begon het te rommelen en te proesten en begon de spuit steeds hoger te komen, tot wel 10 meter hoog! De stenen er omheen waren gloeiend heet. Er op zitten houd je niet lang vol. Verderop waren modderpoelen aan het blubberen. Daar hing een enorme zwavellucht, zeg maar de geur van rotte eieren.

Al met al hebben we weer een mooie en leerzame dag gehad.

• 14 Maart 2017 - 09:09

Jannie:

Hallo Riet en Roel ,
    Wat leuk om terug te zien ,Rotorua en de omgeving met de daarbij behorende lucht vergeet je nooit.
    Nog een paar dagen genieten op het Noorder eiland en een goede terug reis gewenst .

Groeten van Jannie .

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Rotorua

Onze droomreis naar Nieuw Zeeland

Wij gaan een rondreis maken door Nieuw Zeeland. We vliegen vanuit Düsseldorf via HongKong naar Auckland in Nieuw Zeeland. We beginnen op het zuidereiland, dus vliegen we nog door van Auckland naar Christchurch. Vanaf Christchurch reizen we met de auto naar Akaroa, Twizel, Te Anau en Fiordland Manapouri. We maken een tweedaagse boottocht door het fjordengebied van Nieuw Zeeland. Vervolgens reizen we via Wanaka en Bruce Bay naar Greymouth. Daar pakken we de Tranz Alpine, een trein met panoramarijtuigen, naar Christchurch.

We blijven even in Christchurch om de stad te bezoeken waar onze zoon Martijn in 2009 zijn stage heeft gedaan. We reizen door naar Kaikoura. Hier staan excursies naar walvissen en dolfijnen op het programma. Dit gebied is in november 2016 door een aardbeving getroffen. Daarbij is o.a. de zeebodem meer dan 2 meter omhoog gekomen! Of de excursies doorgang kunnen vinden is nog onzeker. De haven is nu slechts bij hoogtij bereikbaar voor kleinere schepen.

De hoofdweg ten noorden van Kaikoura is geblokkeerd door vele aardverschuivingen. We moeten een grote omweg maken om in Picton te komen, waar de veerboot vertrekt. Daarom hebben we onderweg een overnachting in Murchison (in de bergen).

Vanuit Picton varen we met de veerboot over naar het Noordereiland naar Wellington. We kunnen even in deze hoofdstad van Nieuw Zeeland rondkijken. Vandaar gaan we naar Kapiti Island, een natuurreservaat, waar we een dag en nacht te gast zijn bij de Maori's.

Dan gaan we naar de laatste 3 bestemmingen van onze reis: Okakune, Taupo en Whitianga. Als de reis er op zit vliegen we vanuit Auckland via HongKong weer terug naar Düsseldorf.