Nog even Akaroa en dan naar Twizel - Reisverslag uit Twizel, Nieuw Zeeland van Riet en Roel Bosch - WaarBenJij.nu Nog even Akaroa en dan naar Twizel - Reisverslag uit Twizel, Nieuw Zeeland van Riet en Roel Bosch - WaarBenJij.nu

Nog even Akaroa en dan naar Twizel

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Riet en Roel

19 Februari 2017 | Nieuw Zeeland, Twizel

Tijdens onze laatste dag in Akaroa hebben we het plaatselijk museum bezocht waar we wat meer te weten kwamen over de komst van de Fransen, de Maori en de onderhandelingen, zowel met de Fransen als de Engelsen. Dat dit toen niet op basis van gelijkheid is geschied, moge duidelijk zijn.

Op zondag moesten we afscheid nemen van onze vriendelijke gastheer en gastvrouw. In een wat miezerig weer met 16 graden gingen we op pad. In de baai lag inmiddels een groot cruiseschip, de Noorddam van de Holland Amerika Lijn. Grote cruiseschepen, waaronder ook de Maasdam, komen geregeld een dag naar Okaroa. Door het slechte weer hebben we er geen foto van kunnen nemen. Op weg naar Christchurch kwam de zon door, hetgeen prachtige regenbogen in de baai liet zien.

Bij Christchurch reden we weer langs de bosbranden. Hoewel we onder controle zijn, zijn de branden nog niet uit. Helicopters vlogen af en aan. Een foto nemen van de rook is moeilijk vanwege de bewolking over de bergen, maar we hebben een poging gedaan.

Na Christchurch gingen we richting Twizel. Eerst een lang stuk over de SH1. De weg was heel erg druk. Een constante stroom auto’s uit tegenovergestelde richting. Bovendien was de weg erg saai. Alleen de laatste 120 km ging via een andere route, door heuvellandschap dat geleidelijk in een berglandschap over ging. De lucht werd steeds blauwer en de temperatuur liep op. We reden langs twee mooie meren, Lake Tapou en Lake Pukaki. Strak blauw water, de Mount Cook met de eeuwige sneeuw op de achtergrond. Het landschap deed erg Iers aan, wat versterkt werd doordat we langs Counaught reden en nu vlakbij de Irish Creek zitten. Om precies te zijn, we zitten net boven het stadje Twizel op een farm. Ons verblijf is het oude farmhouse – een mooie, nieuwe staat er achter. Bij aankomst was het benauwd warm, 26 graden!

Om de inwendige maag te versterken zijn we naar het stadje Twizel gegaan. Het is een bijzonder stadje. Ooit gebouwd in de tweede helft van de vorige eeuw als tijdelijke nederzetting tijdens de bouw van een aantal electriciteitswerken. Toen deze klaar waren wilden de bewoners niet meer weg en heeft men besloten het maar een officiële plaats te maken. Je ziet het nog aan de huizen: allemaal prefab huizen in min of meer dezelfde stijl. Wel is er een nieuw centrum gebouwd met enkele winkels en restaurants. Daar hebben we heerlijk gegeten.

Morgen gaan we naar de meren toe, maar eerst lekker slapen!

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Twizel

Onze droomreis naar Nieuw Zeeland

Wij gaan een rondreis maken door Nieuw Zeeland. We vliegen vanuit Düsseldorf via HongKong naar Auckland in Nieuw Zeeland. We beginnen op het zuidereiland, dus vliegen we nog door van Auckland naar Christchurch. Vanaf Christchurch reizen we met de auto naar Akaroa, Twizel, Te Anau en Fiordland Manapouri. We maken een tweedaagse boottocht door het fjordengebied van Nieuw Zeeland. Vervolgens reizen we via Wanaka en Bruce Bay naar Greymouth. Daar pakken we de Tranz Alpine, een trein met panoramarijtuigen, naar Christchurch.

We blijven even in Christchurch om de stad te bezoeken waar onze zoon Martijn in 2009 zijn stage heeft gedaan. We reizen door naar Kaikoura. Hier staan excursies naar walvissen en dolfijnen op het programma. Dit gebied is in november 2016 door een aardbeving getroffen. Daarbij is o.a. de zeebodem meer dan 2 meter omhoog gekomen! Of de excursies doorgang kunnen vinden is nog onzeker. De haven is nu slechts bij hoogtij bereikbaar voor kleinere schepen.

De hoofdweg ten noorden van Kaikoura is geblokkeerd door vele aardverschuivingen. We moeten een grote omweg maken om in Picton te komen, waar de veerboot vertrekt. Daarom hebben we onderweg een overnachting in Murchison (in de bergen).

Vanuit Picton varen we met de veerboot over naar het Noordereiland naar Wellington. We kunnen even in deze hoofdstad van Nieuw Zeeland rondkijken. Vandaar gaan we naar Kapiti Island, een natuurreservaat, waar we een dag en nacht te gast zijn bij de Maori's.

Dan gaan we naar de laatste 3 bestemmingen van onze reis: Okakune, Taupo en Whitianga. Als de reis er op zit vliegen we vanuit Auckland via HongKong weer terug naar Düsseldorf.