Holland in Nieuw Zeeland? - Reisverslag uit Ohakune, Nieuw Zeeland van Riet en Roel Bosch - WaarBenJij.nu Holland in Nieuw Zeeland? - Reisverslag uit Ohakune, Nieuw Zeeland van Riet en Roel Bosch - WaarBenJij.nu

Holland in Nieuw Zeeland?

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Riet en Roel

11 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Ohakune

Meestal zetten we aan het eind van de middag of begin van de avond onze belevenissen op internet. Als we ’s morgens wakker zijn ontvangen we de mailtjes met jullie reacties. Wij vinden het erg leuk om onze belevenissen met jullie te delen en genieten met volle teugen van jullie reacties!

We hebben nog een nacht in het hotel in Wellington kunnen slapen en dat heeft ons een goede nachtrust gegeven. Na het ontbijt hebben we onze spullen ingepakt. We raken er al behoorlijk aan gewend om te leven uit de koffer: alleen datgene er uit pakken wat je nodig hebt. De rest blijft gewoon in de koffer. Het inpakken van de koffers is dan ook niet zo veel werk. De rugzakken worden wel elke keer uit- en ingepakt. Als je zorgt dat alles een vast plekje heeft, voorkom je dat je ergens iets laat liggen. We zijn inmiddels al heel ervaren! En omdat we onderweg op een paar adressen een wasgelegenheid hadden, zijn de meest noodzakelijk wasjes tussen de bedrijven door gedaan.

Het was koud, winderig en nat in Wellington. Slechts 15 graden en hevige regen. Om dan met een nieuwe (lees: onbekende) auto de drukke stad uit te moeten rijden valt niet mee. Al die knopjes, die natuurlijk net op een andere plaats zitten dan in je eigen auto of in de vorige huurauto. Maar gelukkig heb je een handleiding en met de korte beschrijving heb je snel gevonden hoe de knopjes werken. De stad uit is eigenlijk maar één weg : de hoofdweg naar het Noorden. Dus al het verkeer gaat die kant uit. Het eerste uur was het dus heel erg druk. Daarna werd het wat rustiger en was de weg met 2x3 rijbanen al veranderd in de bekende 2-baansweg met “passing lanes” om de paar km.

Tegen het middaguur gingen we uitkijken naar een gelegenheid om een kop koffie te drinken en wat te eten. Bij het binnenrijden van het plaatsje Foxton zagen we direct een leuk café/restaurant liggen. In Nieuw Zeeland bestel je bij een café / koffietent / eenvoudig restaurant meestal bij de balie wat je wilt hebben. Je rekent het af en je krijgt een nummer mee op een standaard. Dan zoek je een tafel en komen ze na een tijdje het bestelde brengen. Terwijl we zaten te wachten viel ons oog op een heel goed nagetekende Van Gogh. En even verderop hing een molen en een mooie pentekening van Amsterdamse grachtenpanden aan de wand. Toen we de eigenaar in het Engels vroegen of er vanwege die tekeningen “Dutch connections” waren, antwoorde hij in het Nederlands dat zijn ouders uit Nederland afkomstig zijn. Hijzelf was hier geboren. De tekeningen zijn door zijn opa gemaakt, die in Nederland woonde en af en toe naar Nieuw Zeeland kwam.

Na de lunch was het droog geworden en zagen we ook weer blauwe lucht! We reden Foxton door en zagen ineens een echte Hollandse molen. Naast de molen was een Nederlandse bakkerij gevestigd. Het landschap veranderde geleidelijk van een vlak landschap bij de westkust in een meer heuvelachtig gebied. Mooi en afwisselend. Onderweg kregen we nog een forse regenbui toen we boven op een heuvel door een soort pas reden. Geen hand voor ogen te zien. Toen we over de top waren was het ineens droog en hadden we een blauwe lucht met wat wolkjes. Wat kan het weer hier toch snel veranderen.

In de loop van de middag zijn we aangekomen in Okahune, een klein dorpje, dat er erg gezellig uitziet. Het is in de zomer in trek voor wandelaars, fietsers en natuurgenieters en in de winter voor de skiërs. We zijn allerhartelijks ontvangen door een wat jonger echtpaar. We blijven hier 2 nachten. We hebben wat boodschappen bij de plaatselijke supermarkt gedaan en rusten nu even uit.

• 11 Maart 2017 - 08:11

Martijn:

Af en toe terug dromen naar je eigen land laat je wel beseffen dat je nu op een heel bijzondere plek aan het eind reizen bent! Veel plezier op het Noordereiland!

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Ohakune

Onze droomreis naar Nieuw Zeeland

Wij gaan een rondreis maken door Nieuw Zeeland. We vliegen vanuit Düsseldorf via HongKong naar Auckland in Nieuw Zeeland. We beginnen op het zuidereiland, dus vliegen we nog door van Auckland naar Christchurch. Vanaf Christchurch reizen we met de auto naar Akaroa, Twizel, Te Anau en Fiordland Manapouri. We maken een tweedaagse boottocht door het fjordengebied van Nieuw Zeeland. Vervolgens reizen we via Wanaka en Bruce Bay naar Greymouth. Daar pakken we de Tranz Alpine, een trein met panoramarijtuigen, naar Christchurch.

We blijven even in Christchurch om de stad te bezoeken waar onze zoon Martijn in 2009 zijn stage heeft gedaan. We reizen door naar Kaikoura. Hier staan excursies naar walvissen en dolfijnen op het programma. Dit gebied is in november 2016 door een aardbeving getroffen. Daarbij is o.a. de zeebodem meer dan 2 meter omhoog gekomen! Of de excursies doorgang kunnen vinden is nog onzeker. De haven is nu slechts bij hoogtij bereikbaar voor kleinere schepen.

De hoofdweg ten noorden van Kaikoura is geblokkeerd door vele aardverschuivingen. We moeten een grote omweg maken om in Picton te komen, waar de veerboot vertrekt. Daarom hebben we onderweg een overnachting in Murchison (in de bergen).

Vanuit Picton varen we met de veerboot over naar het Noordereiland naar Wellington. We kunnen even in deze hoofdstad van Nieuw Zeeland rondkijken. Vandaar gaan we naar Kapiti Island, een natuurreservaat, waar we een dag en nacht te gast zijn bij de Maori's.

Dan gaan we naar de laatste 3 bestemmingen van onze reis: Okakune, Taupo en Whitianga. Als de reis er op zit vliegen we vanuit Auckland via HongKong weer terug naar Düsseldorf.