Walvis spotten - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Riet en Roel Bosch - WaarBenJij.nu Walvis spotten - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Riet en Roel Bosch - WaarBenJij.nu

Walvis spotten

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Riet en Roel

06 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Vanmorgen werden we wakker met een mooie zonsopgang, die we vanuit uit logeeradres konden zien. Daarna gingen we met de auto terug naar het stadje waar we ons op het treinstation moesten melden. Het station was mede in gebruik voor de tochten naar de walvissen. De vertrektijd was weer gewijzigd ten opzichte van de opgave van vorige week. Na een veiligheidsinstructie gingen we met de bus naar de haven, waar de boot op ons lag te wachten.

Het was goed te zien hoe men druk bezig was de bodem van de haven dieper te maken! Ook de kust voor Kaikoura bleek behoorlijk veranderd te zijn. We gingen aan boord van een catamaran en moesten binnen op een stoel gaan zitten. Met behoorlijke snelheid ging de boot de zee over. Er waren behoorlijke golven en we vlogen alle kanten uit. Gelukkig werden wij niet zeeziek, maar een Amerikaanse vrouw had enige hulp nodig. Onderweg kregen we uitleg over de walvissen, die hier in de omgeving zitten. Enorme dieren, die van alles eten, door gewoon hun grote bek open te doen en alles wat ze tegenkomen op te slokken. Ze eten zo zelfs dolfijnen en witte haaien! Een walvis kan zo’n 45 minuten onder water blijven en duiken tot 1.000 meter diepte!

Na een tijdje varen kregen we een seintje dat er een gespot was. Dat zie je vooral aan de spuitende fontein, want anders denk je dat het een rotsblok is. We zijn de walvis tot op een paar meter genaderd. Pas als de boot stil ligt mogen we naar buiten. Op een gegeven moment zie je dat de walvis zich gaat strekken. Dat is het teken dat hij gaat duiken. Even later zie je hem echt duiken en krijg je het bekende beeld van de staart, die boven water komt.

Daarna zijn we verder gaan zoeken. Er werd er weer een gespot, maar we kwamen te laat: hij was net weggedoken. Met geluidsapparatuur werd gezocht naar nog een walvis. Die werd gespot, maar die zwom nog onder water. Dus volgden we die walvis totdat hij boven water kwam.

De foto’s en filmpjes die we gemaakt hebben zijn misschien niet zo heel spectaculair, maar voor ons is het een mooie belevenis geweest. Morgen wordt er ander weer verwacht. Of onze tocht naar de dolfijnen door kan gaan, weten we pas kort voor vertrek. We zien wel.

De wegblokkade tussen Kaikoura en Picton betekent ook voor ons een wijziging in het reisschema. We kunnen hier geen 3 dagen blijven, zoals oorspronkelijk gepland. We gaan woensdag het Zuidereiland verlaten en moeten in Picton met de veerboot over naar het Noordereiland. Van hier slechts 180 km, als de weg open is. Nu moeten we ietsje omrijden, door de bergen. Ook een mooie route, maar wel 400 km lang en waar je 8 uur tijd voor moet uittrekken. Dus gaan we hier dinsdagmiddag weg en hebben onderweg nog ergens een overnachting. Waarschijnlijk zonder internet. Dus zal het weer een paar dagen duren voordat we weer een bericht kunnen plaatsen.

• 06 Maart 2017 - 07:03

Tinie:

En weer mooie verhalen en mooie foto's. Ik zie veel plekken waar Jaron over verteld heeft.
    Ik heb een paar verslagen achter elkaar gelezen. Wat een enorme verscheidenheid heeft NZ !
    Die indruk kreeg ik van de verhalen van Jaron en nu weer van jullie. Geniet van al het moois!
    Groeten, Tinie

• 06 Maart 2017 - 07:08

Ellen :

Wow!!! Jullie hebben ze gewoon gezien? Wat Supergaaf!!
    Wij zijn in4 verschillende landen geweest waar we ze mogelijk konden spotten maar 4x niet gelukt... jullie gaan 1x zo'n verre reis maken en beleven gewoon alles!!! Wowie! Wat een avontuur!!

• 06 Maart 2017 - 11:03

Ton:

Jeetje Roel, jij dacht zeker had ik nu maar mijn hengeltje meegenomen! En natuurlijk jullie veel plezier verder in dit fantastische land.

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Kaikoura

Onze droomreis naar Nieuw Zeeland

Wij gaan een rondreis maken door Nieuw Zeeland. We vliegen vanuit Düsseldorf via HongKong naar Auckland in Nieuw Zeeland. We beginnen op het zuidereiland, dus vliegen we nog door van Auckland naar Christchurch. Vanaf Christchurch reizen we met de auto naar Akaroa, Twizel, Te Anau en Fiordland Manapouri. We maken een tweedaagse boottocht door het fjordengebied van Nieuw Zeeland. Vervolgens reizen we via Wanaka en Bruce Bay naar Greymouth. Daar pakken we de Tranz Alpine, een trein met panoramarijtuigen, naar Christchurch.

We blijven even in Christchurch om de stad te bezoeken waar onze zoon Martijn in 2009 zijn stage heeft gedaan. We reizen door naar Kaikoura. Hier staan excursies naar walvissen en dolfijnen op het programma. Dit gebied is in november 2016 door een aardbeving getroffen. Daarbij is o.a. de zeebodem meer dan 2 meter omhoog gekomen! Of de excursies doorgang kunnen vinden is nog onzeker. De haven is nu slechts bij hoogtij bereikbaar voor kleinere schepen.

De hoofdweg ten noorden van Kaikoura is geblokkeerd door vele aardverschuivingen. We moeten een grote omweg maken om in Picton te komen, waar de veerboot vertrekt. Daarom hebben we onderweg een overnachting in Murchison (in de bergen).

Vanuit Picton varen we met de veerboot over naar het Noordereiland naar Wellington. We kunnen even in deze hoofdstad van Nieuw Zeeland rondkijken. Vandaar gaan we naar Kapiti Island, een natuurreservaat, waar we een dag en nacht te gast zijn bij de Maori's.

Dan gaan we naar de laatste 3 bestemmingen van onze reis: Okakune, Taupo en Whitianga. Als de reis er op zit vliegen we vanuit Auckland via HongKong weer terug naar Düsseldorf.